SPORTS LAB ETUSIVU AJANKOHTAISTA JUOKSUTOHTORI PALVELUT
SYKEKLUBI AJANVARAUS JA VALMISTAUTUMINEN YHTEYSTIEDOT facebook https://instagram.com/sportslabjkl

Juoksutohtori

Juoksutohtori

Ari Nummelan blogi

Ari Nummela on Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen – KIHUn biotieteiden yksikön ja Sports Labin johtaja, kestävyysjuoksuvalmentaja, penkkiurheilija ja juoksun harrastaja.

  • Maitohappomyytti – hapottaa, ei pysty 3.4.2017

    Maitohapon tuottaminen urheilusuorituksen aikana ja käsite hapottaminen on tuttua kaikille urheilijoille, valmentajille ja urheilua seuraavalle yleisölle. Vähemmän tuttua sen sijaan on miksi maitohappoa tuotetaan, miten se vaikuttaa ja mitä urheilijat tarkoittavat, kun he kertovat, että jalat menivät ihan hapoille. Käyn tässä kirjoituksessa läpi maitohapon fysiologiaa ja mikä on maitohapon merkitys urheiluvalmennuksessa, jotta lukija voisi hieman paremmin ymmärtää urheilijoiden kommentteja ja urheilijoille ja valmentajillekin selviäsi, mistä hapottaminen on tullut käsitteeksi urheiluvalmennukseen ja mitä se oikeastaan tarkoittaa.

    Continue reading →

  • Harjoituskilometrien merkitys kestävyysjuoksussa 29.3.2016

    Kestävyysjuoksuvalmentajien ja tutkijoiden keskuudessa vallitsee yksimielisyys siitä, että juoksumäärä (km/viikko), harjoituskerrat (harjoitukset/viikko) ja juoksuharjoittelun tehon jakautuminen eri tehoalueille ovat tärkeimmät kilpailutulokseen vaikuttavat tekijät kestävyysjuoksuharjoittelussa. Vaikka useita yrityksiä on ollut määritellä optimaalista harjoittelumallia kestävyysjuoksuun, niin vieläkään ei ole yhtenäistä näkemystä siitä kuinka paljon ja kuinka usein pitäisi juosta ja miten harjoitusvauhdit pitäisi jakautua, jotta kestävyysjuoksija kehittyisi ja saavuttaisi optimaaliset tulokset. Ainoa tapa pohtia näitä tekijöitä on tarkastella huipputuloksia tehneiden juoksijoiden harjoittelua.

    Continue reading →

  • Onko fysiologian tietämys tarpeen huippuvalmentajalle? 23.12.2015

    Lupasin teille molemmille blogini lukijalle, että kirjoitan ennen joulua sen toisenkin pointin, mikä minua hämmästytti Pajulahden Endurance Conference esityksissä marraskuun lopussa (27.-29.11.2015). Ensimmäinen pohdittava seikka oli: onko hitaasta juoksuharjoittelusta hyötyä? Tuo pohdinta löytyy edellisestä blogistani. Tämä toinen seikka on ensimmäistä mullistavampi tieto kestävyysjuoksun fysiologiassa. Jos Jerónimo Bravon esittämä ajatus juoksun taloudellisuudesta pitää paikkansa, niin se kumoaa yli 100 vuoden tutkimukset kestävyyssuorituskykyyn vaikuttavista tekijöistä.

    Continue reading →

  • Onko hitaasta juoksuharjoittelusta hyötyä? 5.12.2015

    Osallistuin viime viikonlopulla (27.-29.11.2015) Pajulahti Endurance Conference tapahtumaan. Tapahtuman sisällön laatu ei pettänyt tälläkään kertaa, vaan tarjosi osallistujille hyvin erilaisia ja mielenkiintoisia huippuvalmentajien ja –urheilijoiden esityksiä. Tällaiset seminaariesitykset ja vapaat keskustelut esitysten ulkopuolella antavat aina runsaasti aihetta haastaa omaa ajatteluaan valmennuksessa. Näin tälläkin kertaa. Otan esille huippuvalmentajien esityksistä muutaman ristiriitaisen näkemyksen, jotka aiheuttivat hämmennystä päässäni.
    Continue reading →

  • Mihin kynnyksiä tarvitaan kestävyysharjoittelussa 24.8.2015

    Hetki on vierähtänyt edellisestä kirjoituksesta ja on aika jatkaa harjoittelun pohtimista. Ajattelin jatkaa edellistä aihetta, jossa esittelin kestävyysharjoittelussa käytettyjä aerobista ja anaerobista kynnystä. Vaikka kestävyysharjoittelu perustuu harjoitusalueisiin ja kestävyyssuorituskyky perustuu ominaisuuksiin, jotka on määritettävissä portaittain nousevalla maksimitestillä hengityskaasujen mittausten kanssa tai yksinkertaisemmin tasotestillä radalla, niin kestävyysurheilijat ja -valmentajat käyttävät luotettavaa testausta yllättävän vähän harjoittelun seurannan välineenä. Liian moni urheilija ja valmentaja luottaa ”musta tuntuu” menetelmään, joka riittää monessa tapauksessa pitkällekin, mutta aika usein siihen kompastutaankin.

    Continue reading →

  • Sykerajat ja kynnysarvot kestävyysharjoittelussa 22.5.2015

    Kestävyysurheilussa puhuttaa paljon sykerajat ja kynnykset. Mitä ne ovat? Miten ne voidaan määrittää? Mihin niitä tarvitaan? Sekaannusta ja keskustelua aiheuttaa käytettävät termit, sillä samoista asioista puhutaan erilaisilla termeillä. Hämmennystä aiheuttaa myös lukuisat eri menetelmät, joilla sykerajoja ja kynnystasoja voidaan määrittää, ja eri menetelmillä saatavat erilaiset tulokset. Jopa eri testiasemien ammattilaisten antamat tulokset sykerajoista puhuttaa, koska tuloksissa on niin suurta vaihtelua. Uskon, että paras tapa selkeyttää tätä keskustelua on etsiä mistä kaikki on lähtenyt, mistä kynnysarvoista on oikeasti kysymys ja mikä on kynnysmääritysten ”Golden Standard”, mihin kaikki muut viittaavat.

    Continue reading →

  • Juoksutohtori, kuka? 14.5.2015

    Olen Ari Nummela, Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen – KIHUn biotieteiden yksikön ja Sports Labin johtaja,
    kestävyysjuoksuvalmentaja, penkkiurheilija ja juoksun harrastaja. Tarkoituksenani on ottaa tässä blogissa esille juoksuharjoitteluun ja kestävyyteen liittyviä ajankohtaisia puheenaiheita, uskomuksia ja yleisesti totuuksina pidettyjä asioita ja selittää niitä tutkimukseen perustuvien näyttöjen ja oman käytännön valmentajakokemukseni avulla.

    Continue reading →